Vi lever i en verden i konstant forandring, og selv om størstedelen af disse ændringer til bedre, ændringen er stadig noget, som mange mennesker – og derfor mange organisationer – kan finde ekstremt vanskelige at håndtere. Hvorfor er det, og hvad kan gøres for at hjælpe folk med at omfavne ændring i stedet for at frygte det?

Arten af ændring

Ændringen er alle omkring os. Ændringer kan være lille eller stor, men det samlede indtryk de oprette er i en verden, der er i en konstant tilstand af flux. Ændring kan være velkommen, men for mange af os, reaktion på visse ændringer vil være en af automatiske modstand, hvilket til gengæld ofte resulterer i stress.

Acceptere ændring er beslægtet med at vænne sig til et nyt par sko. De nye sko kan blive mere vandtæt og slidstærk og bedre ud end vores gamle, men de vil næsten helt sikkert ikke være mere komfortable indtil de er slidt i. Den fantastiske ting er, at (forudsat at de er den rigtige størrelse og de passer ordentligt) vi ofte ikke kan forestille sig hvordan eller hvorfor vi var så tilbageholdende med at sætte dem på i første omgang.

Pr. definition indebærer fremadrettet nogle ændringer for at holde på kursus. En organisation løbende forbedring enten eller det er ikke, fordi ingen succesfulde organisation kan tillade sig at bare “stå stille”. Det er derfor det er så vigtigt, at medarbejderne får alle de værktøjer, de behøver for at hjælpe dem med at omfavne forandringer og nye måder at arbejde-nemlig at føle sig godt tilpas i deres nye sko.

Hvorfor er forandring så vanskeligt at håndtere?

Folk er programmeret i et mønster af adfærd, som de føler sig trygge (deres ‘ comfort zone’). Ændring kan true denne følelse af sikkerhed, og folk kan føle disempowered af forandring – især hvis det er pålagt eller udfordrer deres accepterede tænkning. Det er derfor vigtigt for folk at forstå tydeligt hvorfor indførte ændringer er nødvendige, og hvordan disse ændringer vil påvirke dem, deres position, deres ansvar, og eventuelt deres aflønning og fremtidsudsigter.

En af grundene til at personalet kan modstå forandring er, hvis de ikke tror, de vil være komfortabel i det nye job miljø eller stand til at opfylde de nye standarder osv. Hvis en ændring, navnlig en grundlæggende ændring, der er indført inden for et selskab, vil en del af de ansatte være bundet til at være utilfreds. Det er vigtigt at lytte til deres bekymringer og ikke til at afskedige dem ud af hånden – nogle af deres bekymringer kan være gyldig og det er vigtigt for ledelsen at erkende dette.

Sådan laver du ændre arbejde

Hvis din organisation overvejer en større ændring, kan du bidrage til at lette dette under hensyntagen til følgende:

• Tænke igennem ændringen og hvad der kræves af det personale, der er ramt, i detaljer, så der findes en tydelig plan for gennemførelsen. Vær opmærksom på at nogle omskoling kan være nødvendig og har en klar til at gennemføre denne handlingsplan.

• Personalet reagerer bedst, hvis de føler sig involveret i beslutningsprocessen. Måske de ikke kan inddrages i alle de store beslutninger, men deres gennemførelse vil involvere en række mindre skridt og de kan næsten helt sikkert være involveret et sted (og tilføje værdi ved at bringe deres erfaring).

• Alle klarer bedre med ændringer, hvis de føler i det mindste delvis kontrol over det. Det er følelsen af at være ude af kontrol, der kan være skræmmende at de fleste af os. Så involvere medarbejderne, så vidt muligt i deres egne områder af ændringen. Måske oprette en implementering team involverer et medlem af personalet fra inden for hver afdeling og rapportering op – og ned fra – management.

• Holde alle informeret så vidt er muligt tidsplaner og detaljer. Fantasi og bekymringer af personale kan køre riot når de holdes i mørke, især hvis de er bekymrede for ændringen. Regelmæssige møder er afgørende og selv om tiden er kort, opgive ikke dem. Sørg for, at de planlagte ændringer klart forstået på alle niveauer.

• Ikke give efter for fristelsen til at indføre ændringer uden høring. Medmindre du kan overbevise dine medarbejdere til at købe ind i ændringen ved hjælp af ovenstående trin, de kan forlade eller bliver de-motiveret, hvoraf ingen vil gavne virksomheden. Tilsvarende, en kultur af frygt (hvor personale er aktivt afskrækket fra formidle bekymringer eller viser sårbarhed) er kontraproduktivt.

• Alle virker bedre, hvor de kan se fordel for sig selv. Så tag tid til at gennemtænke ikke bare den overordnede plan af forandring, men hvordan det vil påvirke og stille enkeltpersoner, så ‘sælge’ disse fordele til de berørte. Ikke oversell dem selv, som personale vil efterfølgende tvivle noget du siger. Det er langt bedre at være ærlig og indrømme, at nogle ting stadig nødt til at blive arbejdet igennem, da dette vil hjælpe til at opbygge tillid med dine medarbejdere.

• Mennesker har brug at føle, de har nogle input til at overvinde deres frygt og angst. Hvis du tilskynde dem igennem denne fase, de kan blive store fortalere for forandring og vil arbejde sammen med dig i stedet for automatisk modstand.

• Acceptere at alle kapacitet for forandring er forskellige og nogle vil reagere hurtigere eller nemmere end andre.

• Forsøger at bryde ændring ned i håndterbare dele, så den samlede ændring ikke synes for overvældende. Overveje at køre et pilot operation for at udjævne glitches og give input fra brugerne.

• Når ændringen er gennemført, ikke tillader nogen tilbage til de gamle måder eller tillade dette som en mulighed.

Forberede din organisation til forandring

Fordi ændringen er så meget en del af hverdagen, dine medarbejdere vil drage stor nytte af initiativer, der gør dem mere modstandsdygtige. I sin mest enkle betyder det at hjælpe dine medarbejdere vedligeholder en sund sjæl, sund krop og en positiv mental indstilling skulle tilgang ændring som en udfordring og mulighed for forbedring.

Vi alle ved at spise sundt, træner og ikke overvægt er vigtige, og vi også vide nøjagtigt, hvordan man opnå dette (uanset om vi gør det eller ej!). At have en positiv mental indstilling kan vise sig vanskeligere, og mange af os er helt uvidende om hvordan man opbygger vores indre styrke, med den konsekvens, at når der er et problem, hindring eller nødvendig ændring, vores interne kapacitet ikke er altid tilstrækkelig og nogle gange er vores mentale manøvredygtighed for langsom.

Så hvordan kan du opbygge indre modstand og styrke? Hvordan kan du forberede dig til de udfordringer og modgang du vil støde på i de kommende år og måneder? Én ting er sikker, og det er, at hvis du ikke er tilstrækkeligt modstandsdygtige, din manglende fleksibilitet betyder at i sidste ende vil du blive en hindring og i stedet for at bede om din samarbejde, kolleger vil simpelthen ignorere dig eller gå omkring dig. Vi ved alle, at den eneste måde en skyskraber eller nogen meget høje struktur kan forblive oprejst er det at besidde en iboende evne til at flytte – omend nogensinde så lidt – med den fremherskende vind og regn. Vi er nødt til at gøre det samme, ved at lære at arbejde med de kræfter, vi mødes, flytte og giver en lille når betingelserne kræve det.

“Det er ikke hvad der sker med dig, det er, hvad du gøre ved det.”

Den største udfordring af alle, hvad angår ændring, er hvordan man kan håndtere modgang. Jeg mødte W Mitchell, os TV vært, forfatter og professionel højttaler, der lever og ånder hans ethos, at ‘Det er ikke hvad der sker med dig, det er, hvad du gøre ved det’. Her er en mand, der har overvundet to livstruende traumatiske ulykker, der efterlod ham alvorligt forbrændt, uden hænder og lammet. Han har haft til at overleve mange operationer og omfattende plastikkirurgi, men taler til publikum fra sin kørestol, som om han var chef for en tank adressering sine tropper. Han har en rolig selvtillid og et målte levering, der besidder en næsten magnetiske kvalitet… Du kan ikke hjælpe men lytte til hans hvert ord.

W Mitchell har overvundet så mange modgang i sit liv, og er kommet ud på anden siden med styrke og beslutsomhed. «Før jeg var lammet der var 10.000 ting jeg kunne gøre. Der er nu 9.000. Jeg kan enten bo på 1.000 jeg har mistet eller fokusere på 9.000 jeg har tilbage, «siger han.

Der er ingen tvivl om, at traumer W Mitchell har gennemgået har ændret ham som person. Hans liv script var ikke der han planlagt og alligevel tager han på hver udfordring med en accept og grynet beslutsomhed. Sin livserfaring gør ham til den person, han er blevet, hans budskab er insisterende og mindeværdige, og han er en succeshistorie, som vi alle kunne gøre klogt i at forsøge at efterligne.

Hvordan vi kunne alle drage fordel af sådanne indre styrke og sådan et positivt livssyn!

Om forfatteren

Carole Spiers kombinerer tre roller i tv-journalist og corporate manager udfordrende inden for stress management og medarbejdernes trivsel.

Med 20 år som en top industri guru på stresshåndtering og trivsel, Caroles energi og dynamik strækker sig til at yde professionel kommentar til medier, herunder tv (BBC, ITV, himmel, ABC, CNN), udskrive (Sunday Times, Daily Telegraph, handel og professional tidsskrifter) og utallige radiointerviews.

En succesfuld iværksætter, selv, Carole er grundlægger og MD af Carole Spiers gruppe – en dynamisk, niche rådgivning og Storbritanniens No. 1 leverandør af stresshåndtering og medarbejder trivsel fra shop floor til bestyrelseslokalet

En tidligere formand for International Stress Management AssociationUK, Carole var medvirkende til oprettelse af National Stress Awareness Day™. Carole fungerer som en ekspert vidne om Stress risikovurdering ved domstolene, og er forfatter til Tolley’s ‘håndtering af Stress på arbejdspladsen’.

Gratis særberetning

Kontakt os for at modtage vores gratis særberetning ‘The ti mest hyppigt stillede spørgsmål om Stress’ behage email sb@carolespiersgroup.com

For mere information om CSGS tjenester, herunder interne og offentlige uddannelse, stress politik, stress revision, risikovurdering, fremmøde management, rehabilitering støtte, post traumer støtte, mediation, uvildige undersøgelser, ekspert vidne, landsdækkende medarbejder rådgivning team, coaching og mentoring tjenester, bedes du kontakte os:

Carole Spiers gruppe

Internationale stresshåndtering & medarbejder trivsel rådgivning

Gordon House, 83-85 Gordon Ave, Stanmore, Middlesex. HA7 3QR. UK

Tel: +44(0) 20 8954 1593 Fax: +44(0) 20 8907 9290

E-mail: info@carolespiersgroup.com www.carolespiersgroup.com

Hvis du gerne vil bestille Carole som en hovedtaler eller konference stol på din næste konference – tjek www.carolespiersgroup.com/mediaenquirysheet.php